Laatste dagen - Reisverslag uit Nederland, Nederland van richardenjannie - WaarBenJij.nu Laatste dagen - Reisverslag uit Nederland, Nederland van richardenjannie - WaarBenJij.nu

Laatste dagen

Blijf op de hoogte en volg richardenjannie

22 Oktober 2012 | Nederland, Nederland

Vrijdag,19 oktober.

Vannacht een paar keer wakker geweest en vaak regen gehoord. Gelukkig is het in de camper droog gebleven, al zat er aan het onderlaken wel een natte plek van het lekkende raam. Bij het ontbijt en naar de douche gaan was het zonnig en droog. We hebben op deze camping echter zulke hoge bomen, dat we de lucht niet goed kunnen bekijken. Na de douche toch weer regen, dus Richard stond al klaar met de paraplu.
We zijn naar het winkelcentrum hier dichtbij koffie wezen drinken. Ze hebben er een koffiehoek, die de lekkerste cappuccino die we tot nu toe geproefd hebben ,zet.
Daarna naar een internetwinkel, die ons niet aan draadloos internet kon helpen en naar een restaurantje "Mug and Bean" stuurde. ( behoort tot een keten denken we....eigen bedrukte koppen, snoepjes enz.en in Stellenbosch er ook een  met die  naam gezien) . Daar moesten we dus weer aan de koffie en hadden dan een half uurtje gratis internet. We konden met eigen naam inloggen, dus toen er nog 3 foto's weg moesten en de tijd om was heeft R het nogmaals geprobeerd, maar daar liep de provider dus niet in!!!
De lucht trok toen weer dicht, terwijl het verder droog was gebleven,  maar een kop soep genomen.....het rook zo lekker en smaakte ook goed.
Verder gereden naar Stellenbosch en daar wat rond gelopen en oude huizen bekeken onder de paraplu. Konden we het museum, dat we in wilden niet vinden......weer de oriëntatie kwijt.....verkeerde kant opgelopen..... Valt soms niet mee om kaart te lezen, vooral, als de zon niet schijnt ......onze oriëntatie zit net andersom merken we een enkele keer......gelukkig niet altijd!!
We werden chagrijnig van de regen en hebben de camper opgezocht en zijn naar de camping gereden. Daar een lekkere bak rooibosthee gemaakt.
Maar o jee....we krijgen lekkage om half vijf, omdat het plenst, de verwachtte regen van gisteren zeker!  Tot zeker half zeven aan het deppen en föhnen geweest. Hopelijk blijft het de rest van de avond en nacht droog .

Zaterdag, 20 oktober.

We hebben een rustige nacht gehad zonder regen, maar wel koud.....de  radio sprak over 12 graden en overdag 17, dus blij met de deken!
Eerst zijn we naar het winkelcentrum gegaan en hebben we er koffie gedronken. Na een paar boodschappen.....we hebben immers nog maar 2 dagen,  zijn we op de R 44 de andere kant eens op gegaan. Vlak voorbij de camping zijn aardbeienvelden en die hebben ze toch opgetuigd!!!
Op 1 perceel waren een soort vogelverschrikkers op fietsen  in verschillende rijen neer gezet, zoveel fietsende vogelverschrikkers tussen de aardbeien.......een komisch  gezicht!   De overkant was nog gekker....ze hadden er allemaal heel bont geschilderde van  metaal gemaakte dieren staan langs het pad en in het perceel stonden voetballers of zo , soms had er een een vlag in de hand, dus ook supporters??Vlak bij het erf nog vliegtuigen en grote aardbeien......een bont zootje vrolijkheid!  Je kon wel foto's blijven nemen!!!
Er liepen ook heel wat kijkers even rond. Op zaterdag en zondag hebben ze er ook " zelfpluk " waar behoorlijke belangstelling voor was,  maar dat was een perceel waar geen verschrikkers op stonden.
Na een poosje rondgekeken te hebben zijn weer richting Somerset West gegaan, want we wilden naar wijnhuis VERGELEGEN, volgens velen het mooiste wijnhuis van de Kaap en door wijnbladlezers uitgeroepen  tot de beste wijnmakerij  van Zuid Afrika.
Het werd in 1700 overgenomen door Willem van der Stel, de zoon van de Gouverneur Simon, die overal zijn naam aangaf in deze omgeving. ( Stellenbosch, Simonsberg en nog meer, maardie ben ik vergeten). Hij heeft er druiven geplant. Het oude landhuis is nu een museum ,ingericht met meubels uit die tijd en er zijn allerlei tuinen, maar daaraan werd nog hard gewerkt. Er zijn fraaie rozen-, groenten-, en  kruidentuinen.
Er staat de oudste eik van Afrika en een oude witte " Mulberry" uit China, want  men  wilde ook zijderupsen gaan houden, maar alleen de boom, die de rupsen wel willen eten is er ooit van gekomen en staat er nog.
Het landgoed is ook bekend door zijn inmense " Campforbomen" , waarvan er foto's in het huis hangen met bekende mensen erbij, zoals Mandela, Koningin Elisabeth en Bill en Hillary Clinton.
Ook zijn er prachtig aangelegde gazons en vijvers. Het was er prachtig onderhouden en aangelegd. We hebben er  van genoten.
Er kwamen steeds  meer donkere wolken, maar we hebben het droog gehouden in de tuin. Onderweg wat motregen en op de camping nu ook meer motregen.....dus nog geen lekkage! De temperatuur viel mee, we hebben zelfs nog een poosje onze korte broek aan gehad, maar om drie uur weer vervangen door lange broek.
Het was een uitstapje van 57 km.

Zondag, 21 oktober.

Niet zo vroeg uit bed vanmorgen, maar voor ons op zondag zonder een logerend kleinkind is het eigenlijk wèl  vroeg......half negen eruit.
Gelukkig hebben we nog eieren, dus hebben we een echt zondagontbijtje met ei.
 Het is op de camping erg rustig.....er staan nog 2 caravans.
We hebben voor de laatste keer koffie gedronken in Stellenbosch Square winkelcentrum. Er was nu een meisje, dat ons eerder geholpen had, dus even een praatje. Ja, het is een tijd van afscheid nemen ......de laatste dit en de laatste keer dat. We kunnen ons nog verheugen op een paar dagen Kaapstad gelukkig, maar  toch komt het einde van de vakantie dichterbij!!!
Na de koffie zijn we naar Franschhoek gereden.
We hadden af en toe een waterig zonnetje en grijze wolken op de bergen. Toen we hoger kwamen reden we in de regen .
Ook in het plaatsje eerst regen , maar gelukkig is het op geknapt en voelden we zo af en toe maar wat motregen. We hebben de paraplu niet uit gehad, maar eerlijkheidshalve wèl een poosje in de camper gewacht, tot de bui over was.
De  Hugenoten, die vanwege hun godsdienst vervolgd werden  door Lodewijk XIV  hebben zich in deze plaats gevestigd in de 18 e eeuw. Er staan een groot monument uit 1943 en het is een gezellig plaatsje. We hebben in restaurant " DUTCH EAST" gelunched ....dat kan hier van 12 uur tot 18 uur. Het bleek een druk zaakje te zijn, want steeds kwamen er gasten binnen lopen. Wij hebben er spiesbok vlees gegeten. Heerlijk mals en lekker.
Daarna nog een poosje gewinkeld, want bijna alle winkels waren open.
Op de terugweg nog even door Stellenbosch gereden, maar het was na  vijf uur , dus de winkels dicht.
Op de camping vast wat potjes kruiden, pakje soep enz dat we over hadden in de afwaskeuken gezet.....misschien kan iemand het nog gebruiken.
Er staat een caravan erbij en bij het oprijden stond er een bus met schoolkinderen vóór bij het grasveld  maar er staan geen tenten. Er staat een groot gebouw, waar vanmorgen b.v. een kerkdienst in gehouden is......misschien kunnen daar ook kinderen ondergebracht worden? Het is zo ver van onze plaats af, dat we er niets van kunnen  zien.
Wat restjes l gegeten, sinaasappel -- melk --toetje.
Het was een tochtje va 93 km.

Maandag, 22oktober.

Vanmorgen om 8 uur er uit. Mooi weer gelukkig. We hebben rustig ontbeten en gedoucht . Gisteren hadden we al overbodige dingen in de afwaskeuken gezet, dat was vanmorgen allemaal weg!
Vanmorgen de allerlaatste dingen, zoals schoonmaakmateriaal en de afwasbak....hopelijk is dat ook nog door iemand bruikbaar. Het grootste werk was de koelkast schoonmaken, want die ontdooide niet zo vlot.
Om iets over 11 uur weg gereden van de camping....R 44 naar Summerset West, daar op de N 2 , bij het vliegveld eraf , waar we al snel het tekentje van Kia zagen staan. We hadden nog niet eens afgetankt, dus snel eerst een benzinestation gezocht.
Bij Kia kregen we om 11.50 uur te horen, dat hij niet zo netjes schoon had gehoeven !!! Richard heeft er alleen de bezem maar door gehaald.
Nadat  Richard zijn handtekening had gezet is hij eens gaan klagen over de lekkende oude barrel, die we in Johannesburg hadden gekregen. Men heeft overlegd met Kia, maar Richard wil niet met hun overleggen over eventuele teruggave van geld, maar met Kuoni. In Kaapstad moesten ze ook wel fronsen, over onze klachten en het feit, dat er zo weinig beddengoed enz .aanwezig was voor 40 dagen gebruik.
We wachten af....dit muisje krijgt nog een staartje!!
Om één uur zijn we  netjes naar ons guesthouse  BRENWIN  gebracht . Het is een mooi appartement, wat we hebben. In de kleine voortuin , wat een klein tropisch paradijsje is, ligt ook nog een zwembadje en zijn er  leuke zithoekjes.
We kunnen net de zee zien, als we voor het huis staan. Het is 10 minuten lopen naar het Waterfront.
We zijn net de straat uit gelopen naar de Mainstreet en daar rond gelopen. Het nieuwe stadion ligt hier vlak bij.
We hebben  een heerlijk diner gehad. Ik had een steak, wel zo lekker.....geen zeentje te bekennen, om te zuigen .....licht roze gegrild met een knapperige buitenkant......hmmmmm, zo,n één heb ik nog nooit gegeten geloof ik!!!! Richard had 800 gram spareribs , een bord vol!!! Hij vond ze ook heerlijk, ook door de saus, die erbij was.
 We willen graag  op de tafelberg, maar vandaag lag er weer een laag wolken op. Ze geven ook behoorlijk wat wind op de eerste dagen en die kan ook een spelbreker voor ons zijn.  De temperatuur zal wel 22-25 graden worden.Hier in het gasthuis bellen ze ' s morgens  voor je, of de kabelbaan wel werkt.
We hebben deze laatste dagen wifi op de kamer, dus geen gehaast meer, om alles op tijd op het net te zetten.

In Het mooie Zuid Afrika hebben we  5548 km met de camper rond gereden. Net zoveel, als we verwacht hadden. Veel onvergetelijk moois gezien, maar ook nog veel niet ontdekt......!

• 23 Oktober 2012 - 09:25

Marleen Dijkshoorn:

Lieve Richard en Jannie,
    Nog een paar daagjes, en dan zit het er op. Niet meer dagelijks op weg om het mooie Afrika te ontdekken, niet meer door grappig klinkende dorpjes rijden en niet meer deppen en föhnen na een hoosbui. Nog een paar dagen genieten van het kleine tuin-paradijsje van het guesthouse, waar jullie nu zijn. Een mooie afsluiting van een indrukwekkende reis. Hopelijk lost de bewolking op boven de Tafelberg. Het moet prachtig zijn om van bovenaf de omgeving te kunnen bekijken.
    We hebben het heel fijn gevonden om, via de reisverslagen, een stukje met jullie mee te reizen. Op deze manier hebben ook wij een deel van Afrika wat beter leren kennen.
    We wensen jullie een hele goede thuisreis!
    Heel veel liefs van Peter en Marleen

• 23 Oktober 2012 - 22:07

Marleen, Peter En Joris:

Leuk dat we begin van de avond hebben geskypt. Weer een mooi verslag om te lezen. Maar wat fijn dat we jullie het weekend weer kunnen knuffelen. Kus

• 24 Oktober 2012 - 20:58

Leon En Ina:

Hoi Richard en Jannie,

Wat een prachtige verhalen hebben jullie toch maar steeds kunnen beleven om daarna op te schrijven.
    Fantastisch dat jullie het zo mooi hebben gehad.
    Nu maar heel even relaxen en dan weer op naar het koude en natte Nederland.

Tot gauw.

Leon en Ina

• 24 Oktober 2012 - 20:58

Leon En Ina:

Hoi Richard en Jannie,

Fantastisch dat jullie het zo mooi hebben gehad.
    Nu maar heel even relaxen en dan weer op naar het koude en natte Nederland.

Tot gauw.

Leon en Ina

• 25 Oktober 2012 - 14:25

Arie En Ineke:

Hoi Jannie en Richard,

We hebben genoten van jullie mooie belevenissen en prachtige foto"s! Af en toe in een averechtse volgorde, maar dat lag aan ons zelf. Heel goede reis naar huis en dan lekker nagenieten.Tot horens, want wij zijn w.s. tot eind november in Vaison.

Liefs Arie en Ineke