Krugerpark tot Swaziland - Reisverslag uit Nederland, Nederland van richardenjannie - WaarBenJij.nu Krugerpark tot Swaziland - Reisverslag uit Nederland, Nederland van richardenjannie - WaarBenJij.nu

Krugerpark tot Swaziland

Blijf op de hoogte en volg richardenjannie

24 September 2012 | Nederland, Nederland

Dinsdag,18 september.

Om half zes opgestaan en hadden beide geluk bij de douche, want we konden er zo in. Om kwart voor zeven reden we het Letaba RestCamp uit. Eerst hebben we deS46 genomen, die langs de Letaba rivier loopt. Het is een secundaire weg, dus alleen verhard met grind en soms een weinig berijdbaar wasbord. Alle kuilen lijken grote gaten met een camper, dus zitten we vaak lekker te schudden. Aan deze weg had men steeds uitkijkpunten over de rivier aangelegd....die weggetjes waren nog iets erger, maar we zijn vroeg uit bed gegaan, dus hebben de tijd!  Rustig rijden  dus!
Na een kwartiertje zagen we al een mooie giraffe en hoenders met een blauwe kop, veel impala's.....ook middelgrote met lange haren. We hebben gelezen, dat er meer dan 120 soorten hertachtigen zijn, dus de namen ken ik niet. Op een uitzichtpunt zagen we rond 8 uur zeker 6 nijlpaarden in de rivier liggen. Een uurtje later een giraffe en zebu denk ik...ik zag een bobbel in de nek. Waarom heb ik niet beter opgelet met dierkunde? Richard leest net, dat hij grote koedoe  heet.
Bij een uitkijkpunt bij de rivier Letaba  zagen we twee grote groepen olifanten aan de overkant staan. Een groep stond op een eilandje. Wij dachten, dat ze over wilden steken, maar ineens stond de ene groep in een kring, met de kleintjes in het midden, zoals je wel op TV ziet. Even later liep die kudde weg. Van de groep op het eilandje zijn er nog wel een paar de rivier over gestoken.
Na  de koffiestop zagen we grote bruinkleurige hertachtigen.
Het is streng verboden om de auto te verlaten, behalve op enkele punten, waar het aangegeven staat met borden.( natuurlijk wel,op,eigen risico! )
We kwamen bij zo'n punt, waar veel auto's geparkeerd stonden en alle mensen voor een hek stonden, om naar het water te kijken, waar zeker 15 nijlpaarden in lagen....mooi gezicht.  Opeens hoorden we een leeuw brullen....een indrukwekkend geluid zo in de wildernis. Een mevrouw schrok er zo van, dat ze naar haar auto rende en erin dook. De andere mensen liepen toch ook maar naar de auto.....je weet immers maar nooit?
 Verder de S 93 gevolgd.  Van half twaalf tot half twee bij  Elefant Rest Camp  gestopt.  Bij die kampen kun je ook als dagbezoeker terecht en  kun je even uit de  auto om wat te  eten bijvoorbeeld. Wij hebben er op picknicktafels  ons brood klaar gemaakt en gegeten, maar er zijn er ook, die staan te braaien, of iets gaan kopen in het restaurant of de cafetaria. Wij hebben er ook wat levensmiddelen ingeslagen.
Men had er ook een uitkijkpunt naar de rivier, waar we weer veel nijlpaarden en een paar wadende olifanten zagen.
Even na het wegrijden zagen we iets van een wegomleiding staan, maar wisten niet goed, wat het betekende. Gewoon doorrijden naar de H15.... via de H 8. Bij  het kruispunt met de H 15 stonden borden, dat we niet verder mochten, wegens wegwerkzaamheden. Omkeren dus en na de H 8 via de S92 langs de Olifants rivier en de S 91 terug naar de H 15. En daarna de H 14 . Daar zijn we nog tegen gekomen : 2x   2 giraffen, 4 nijlpaarden, 3drinkende giraffen en een etende , die had geen dorst. Het zijn wel erg schuwe dieren en laten je niet al te dichtbij komen. Ook etende houden ze je goed in de gaten! Op de  brug over  de Olifants rivier mocht je weer uit de auto . Daar lagen grote krokodillen in tegenstelling tot het mooie poeltje, dat ik denk ik gisteren vergeten te vermelden heb, waar een kleine krokodil met veel schildpadden in zaten. Bij de brug zaten ook veel vogels ....wat ooievaars en een zwarte ibis(?). In een boom zat een gierennest.
Om 4 uur  liep er een kudde van zeker honderd buffels langs de weg met daarbij nog gnoes of wilde beest. Het landschap werd ook opener. We zagen ook 3struisvogels,2 giraffen en 1 zebra en 5 koedoes. Even verderop hadden we bijna een aanrijding met een knobbelzwijn. Dan is de toegestane snelheid van 50 km per uur eigenlijk nog te veel. Het liep,gelukkig goed af.
Weer om tien voor 5 bij het Restkamp  aangekomen dezelfde tijd dan gisteren en weer konden we gelukkig elektriciteit vinden . De poorten zijn open van 6 tot 6  en bij te laat komen kunnen ze boete geven.
Het is het  SATARA REST CAMP. Veel gebouwen zijn precies hetzelfde als van het vorige kamp, dus weer 2 douches en bad!
Richard was na het afwassen totaal de weg kwijt en heeft  een hele tijd gedwaald, voor hij weer terug was. Hij was ook langs de heining gelopen, terwijl er aan de andere kant hyena's  aan het ruziën waren.....een rare gewaarwording!
Hoewel we de hele dag onderweg waren, hebben we maar 117 km gereden. Het was een dag , die we ons niet voorgesteld hadden.... Zoveel dieren te zien op " Je eigen houtje".  Woensdag, 19 september.

We willen maar weer vroeg rijden, want het is prachtig, al dat wild, al zit je natuurlijk wel,beide sterk naar de zijkanten te turen!
Op weg naar de douche vertelde de overbuurman  ons, dat er een buffel gedood was die nacht door 4 leeuwen en dat er nu 6 hyena's  met de resten bezig waren. Je kon er via een hek of zo in de buurt komen. We begrepen het niet, dus zijn maar gaan douchen.  Toen we het kamp uit reden, zijn we toch maar even de andere kant op gereden. We zagen al snel mensen aan de rand van de camping staan, dus weer helemaal terug gereden en de plek gezocht.
Er is waarschijnlijk voor de  kamp gasten een waterpoel voor de dieren  vlak bij het hek gemaakt en daar was de " voorstelling".  Alleen  een stuk van de ribben en een stuk achterpoot waren nog over. Indrukwekkend, wat een sterke kaken die dieren hebben. Er lagen al 2  hyena's helemaal uitgestrekt en volgevreten  naast het karkas  maar de andere 4 konden er nog geen genoeg van krijgen.....je hoorde de botten soms kraken.
Daardoor reden we toch pas om acht uur van het kamp  weg . Vlak bij  zagen we al  een koedoe, gnoe en olifant op de weg S 100.
Vervolgens 4zebra's, 4 giraffen met impala's, dan 3 etende giraffen aan de overkant van een droge rivierbedding met weer een groep impala's.
Om kwart voor negen vertelde een tegemoetkomende mijnheer , dat er ongeveer  3 km verderop leeuwen langs de weg lagen. Er staan zeker 8 auto's met klikkende camera's bij, dus wij staan  niet best, al kijk je er met een busje wel meer overheen, dan in een auto. Toen we stopten, zagen we er 2 lopen, dus wij ook klikken. Na een poosje, naar die 2 leeuwen gekeken te hebben zag Richard er opeens meer in het gras liggen......2 met een kleintje!
Toen er 2 auto's weg reden konden we er dichterbij komen en zagen we overal boven het dorre gras kleine stukken leeuwenkopjes met van die zwarte oortjes boven uit  steken . Richard telde er minstens 26!!
Vanmorgen was  met de  hyena's  de dag al goed, maar nu kreeg die een gouden  randje!
Gelukkig lieten ze ons nog wel mooie foto's maken, want telkens stond er  één op om op een plaatsje in de schaduw te gaan liggen.
We hebben er geen mannetje bij ontdekt.
Even verder hebben we zitten lachen om een grote groep bavianen enkelen met jong. Er brak nl na een poosje ergens paniek uit en uit alle hoeken en gaten  en vanachter elk bosje renden  er krijsende, wild heen en weer springende bavianen rond. Zo snel het ontstond, zo snel was de rust ook weer gekeerd.
Op een uitkijk plekje  bij de rivier, waar we telkens maar in reden, want je weet maar nooit ( vaak  niets te zien ) ,hebben we de camper onder een boom gezet . Met de ramen open even lekker door laten waaien, want de zon was weer uitbundig aanwezig!     Koffietijd....
Vlak erna zagen we een familie met 2 jonge knobbelzwijntjes met impal's.
Via de S 41 naar Wanetzi  picnic  spot  gereden. Daar konden we even onze been strekken en naar de toilet. Er zaten om kwart voor elf al mensen te braaien!
Daarna naar de S37  bij Sveni uitkijkblokhut met een veilig afgeschermd toegangs looppad  om even over elf  ,met veel ooievaars, 2 krokodillen  met 4 kleintjes en aan de andere kant lag een kudde nijlpaarden in de plas. Een mooie donker gekleurde =oudere  giraffe bleef onverstoord door eten, toen wij de bus er neer zetten. Bij  het instappen stond hij aan de andere kant. Ik loop dan toch wat sneller naar de auto met zo'n gevaarte in de buurt!
Verderop  zagen we 2 olifanten,impala's , 2 struisvogels en later 7 struisvogels.
Mooi was ook de  hele grote kudde zebra's vermengd met gnoes. Zebra's hadden we steeds in kleine groepjes gezien en nu waren er zeker honderd.
Bij Tsokwane Picnic Spot  op de H 1 2, waar we wilden lunchen zagen we een Zwitsers stelletje, dat we al een paar keer kort gesproken hadden in hun Maui camper. We leggen onze lunchbenodigdheden op een tafel en lopen naar die mensen toe. Ineens schiet  een baviaantje naar de tafel en pikt een tomaatje, om die snel bovenin een boom lekker op te peuzelen. We hadden de aapjes wel gezien, maar zijn niet gewend aan hun snelheid en snoeperij. Op de campings worden we wel voor ze gewaarschuwd, maar op zo'n moment denk je er niet aan! Ha ha. Het gebeurde meer, dat ze iets van de tafel pikten, niet alleen bij ons dus!
 Op deze picknickplaats zijn ook dingen als souvenirs  en limonade te koop. Om twee uur daar vertrokken. We zien nog 2 giraffen met 2 jongenWe rijden ineens tussen grote dikke rotsblokken....ook wat hoger in het landschap. Van die blokken is ook het monument gemaakt, dat met koperen platen aan een grote rotspartij vast gemaakt was. We zijn er niet uit gegaan , om het te lezen.
Verder de hoofdweg vervolgd naar het SKUKUZA REST CAMP, waar we om ongeveer half 4 aan kwamen. Na het inchecken gelijk maar een ochtendsafari afgesproken, die is van 5 uur tot 8 uur. De prijs viel ons mee , nog geen twintig euro per persoon.
We hebben een koud biertje genomen, want het was weer een heerlijke dag met dieren, maar ook met de temperatuur, al trok de lucht laat in de middag dicht.....het was zeker 28 graden vandaag. We hebben 136 km Donderdag, 20 september.

Om kwart voor vijf staan we klaar voor de safari. We zijn niet de enigen, want er staan ongeveer 25 mensen te wachten, dus we gaan met 2 bussen .Wij hebben een vrouwelijke chauffeur. Het is behoorlijk fris en ik ben blij, dat ik mijn dichte schoenen  en dikke fleeche aan heb.
 Aan iedere kant van de bus neemt een passagier een grote lamp in de hand en moet daarmee naast de bus in de berm schijnen op zoek naar oplichtende ogen. Het is nl nog pikdonker.
Als eerste dieren liepen er vier hyena's langs onze bus. Het zijn gevlekte hyena's en iedereen probeert ze vast te leggen. Dat valt niet mee in het donker.
De andere bus heeft verderop leeuwen gezien, maar toen wij eraan kwamen verdwenen ze net in het struikgewas.  Jammer, maar wij hadden al leeuwen gezien, dus voor ons niet zo erg. Wie weet, wat er nog komt?
Om tien voor half zes begon het te schemeren en na 20 minuten was het zo licht, dat je de lampen niet meer hoefde te gebruiken. Wonderlijk hoe snel het licht en donker wordt..
De volgende stop maakte ons happy, want er stond een familie neushoorn niet ver van de weg af .Er was ook een kleintje bij.....nu ja, kleintje???
Via de radio werd doorgegeven, dat er iets gespot en mevrouw zette de gang erin. Bleek er een leopard ( luipaard ) te lopen. Hij dook net de bosjes in toen wij stopten, dus wij dachten al weer pech te hebben. Liep mevrouw het luipaard toch doodleuk de zanderige rivierbedding in en poseerde zelfs even, voordat ze languit in het zand ging liggen! Voor ons, was zij het laatste dier van de " Big Five"!!!!!
Onze dag kon niet meer stuk....prachtig!
We zagen verder nog een koppel giraffen met 2kleintjes en 2 damesolifanten, nog een jachtluipaard, dat vlak langs de weg liep, 1 knobbelzwijn met een grote groep buffels. Voor impala's werd er niet gestopt.
In een boom zat een Leopard spotting adler, zoals de gids vertelde. Ze gaf bij alle dieren wel wat uitleg, maar ook wel over planten. Er groeit een struikje, waarmee je met de blaadjes je tanden kunt poetsen en een verhaal over de Marula boom, waarvan men alles kunt gebruiken...o.a. heerlijke vruchten.
We hadden al grote plakkaten spinrag gezien, waarin een donkere vlek zat. Dat bleken spinnen te zijn, die in kolonie's leven, maar ze waren ongevaarlijk.
Om precies acht uur reden we de poort weer in en zijn na een kopje thee lekker even weer het bed in gedoken. Namen een douche om kwart over elf, dus zaten we laat aan de koffie.
We hebben verder rustig aan gedaan. Naar het internet café (60 rand per uur ) om verslag en foto's door te mailen. Jonge, jonge, wat ging dat allemaal langzaam en 1foto tegelijk.
Elk Rest Camp heeft ook een campwinkel.....daar even rondgeneusd en verder bij de camper gezeten. Het is drukkend weer geworden met dunne bewolking, maar toch nog 28 graden.Vrijdag, 21september.

We hebben geen wekker gezet en zouden wel zien. Het is  's  avonds steeds vrij vroeg dat  we naar bed gaan, omdat je idee hebt, dat het al reuze laat is, omdat het al zo lang donker is, maar dan valt de tijd meestal erg mee, maar gaan  dan toch maar.
Om kwart over zeven er uit. Het is stralend weer en we hebben onder een boom rustig ontbeten.
We gaan via de H11-S1-S65  naar de H 1-1 richting PRETORUISKOP REST CAMP.
Het was vandaag een heel,rustig begin met dieren spotten. Hele  stukken gereden, maar geen beweging te zien, gelukkig was het de andere dagen beter.
We zagen eerst al snel 5 giraffen, maar daarna lang niets, totdat er een knobbelzwijn langs en op de weg liep, waarna we nog 2 giraffen  zagen.
Om kwart over tien een half uurtje op een uitkijkweggetje stil gestaan voor koffie. We zetten dan alle ramen open, zodat het lekker door waait.
Verderop weer rustig met dieren, maar we kwamen wel,3 bussen tegen....schoolreisjHet valt ons op, dat ze hier van die hele grote termietenheuvels  hebben . Het lijken wel,lage duintjes.....heel anders dan de meestal puntvormige termietenheuvels.
Om half 12 bij de Vervoerdam stond een groot grijs indrukwekkende hertachtige. Het viel niet mee om die op,de foto te krijgen.....ik had telkens alleen maar poten. Het was een druk uitkijkpunt en een af-en aanrijden van auto's, zodat het dier niet durfde te gaan drinken en weg liep.Er lagen ook 2nijlpaarden in het water.
Op de H1-1  bij 3 olifanten staan te kijken en tot de  lunch....weer aan de kant van de weg, dus niet even eruit, want er is hier geen picknickplaats.geen dier meer gezien. Bij de stopplaats liepen 3 buffels.
Langs de weg is eraan de ene kant groen kort gras en aan de rechterkant dor hoog gras. We zien veel vuurplaatsen en het lijkt wel, of het dorre gras er een poosje terug is afgebrand, waardoor er nu fris groen gras tevoorschijn komt.We hebben er nog niets over gelezen, of dat zo gebeurt, maar alles wijst er volgens ons wel op.
Bij een waterplas, door een echtpaar aan het Park geschonken , zien we 7  dames waterblokken en mijnheer ligt met zijn mooie spiesvormige gewei een twintig meters verderop.
Het klapstuk van de dag kwam nog.....2 neushoorns!!
We hebben er een hele tijd naar staan te kijken en je ontkomt er niet aan, om veel foto's te nemen. Gelukkig gaat het met de tegenwoordige camera's gemakkelijk en we hebben genoeg kaartjes bij ons.
We hebben vlak bij het kamp nog een ommetje gemaakt. Daarbij moesten we 2x een riviertje over steken. Vaak ligt er in het midden van de weg dan een stuk beton, zodat auto's er gemakkelijk door kunnen rijden. Tot nu toe lag er geen water op het beton, maar hier wel en bij de tweede overgang zelfs behoorlijk wat!  We zagen er ook nog 2 waterblokken.
We arriveerden om kwart voor vier op het park. Direct boodschappen gehaald....voornamelijk grote 5 literflessen water en gepasteuriseerde melk want het is  dorstig weer vandaag. Men had het gisteren over dertig graden      en vandaag ?
Van een " buurman" hoorden we, dat er hier nog een Nederlander staat. Daar kwam hij later mee aan lopen. Het is een net afgestudeerde student, die hier door  het Krugerpark reist, om vooral veel dieren foto's te maken.
Wij hebben nog steeds geen campingboek, dus vraagt Richard aan mede kampeerders vaak advies. We gaan morgen het park weer uit, dus de gereserveerde plaatsen zijn voorbij.
Om het park te verlaten moest je bij het laatste Restkamp een uitreispapier vragen, anders krijg je moeilijkheden bij de poort. Het is, dat ik het per ongeluk op een papier las, maar ook hierover zijn we niet in gelicht!!
We wilden nog een keer naar een restaurantje op het kamp, dus moest dat vanavond. ....helemaal niet erg . We kunnen mooi buiten zitten en we zitten  zeker niet alleen. Binnen zit overigens een hele grote groep  mensen uit Duitsland Zal wel een georganiseerde reis zijn.
Richard had een T - bone steak en een stuk wors, zoals ze hier zeggen en ik had steak met gebakken ei. Een kipsalade met zijn twee, maakte de maaltijd weer compleet
Toe ijs met vruchten....vers, maar verder geen opsmuk....kan ook niet voor 2 euro 40 !! Toch kijk je er vreemd naar.......veel gelige en groene vruchten met  twee kale bolletjes vanille ijs. Wij zijn verwend met die mooie versierde sorbets uit b.v. Holten !   Lekker was het wel ! !
Vandaag maar 83 km gereden, maar wel weer neushoorns gezien......!!!! Mooie zonnige dag.

• 24 September 2012 - 18:00

Luppo En Irma :

geweldige foto en weer een leuk verhaal we horen weer van jullie

• 24 September 2012 - 20:05

Saskia, Michael En Emma:

het is weer mooi om te lezen en te zien wat jullie mee maken... ga vooral door met foto's en verslagen maken.
    liefs ons

Marleen, Peter En Joris:

Wauw, wauw....geweldig weer om te lezen en die mooie foto's te zien! Xx

• 24 September 2012 - 21:59

Anneke Manser:

Prachtige fotos en leuk dat jullie zo veel dieren hebben gezien in het Park. Nog veel plezier, Met liefs Axxx

• 25 September 2012 - 18:34

Adrie:

niet erg dat je de namen van al die dieren niet kent. Bij juffrouw Tonkes kregen we ook meer te horen ....en te zien natuurlijk over insekten.
    mooie foto's ook!

• 25 September 2012 - 23:03

Leon En Ina:

Super dat jullie het zo naar je zin hebben.
    Wij hebben in Nederland de eerste helfststorm gehad.
    Gelukkig is het hier in de omgeving erg meegevallen.

Hartelijke groeten van ons.

• 30 September 2012 - 15:58

Tita En Bauke:

Ha reizigers.

Super leuk jullie verslagen te lezen. Kijk al weer uit naar de volgende.
    Veel plezier nog.

LIefs Bauke en Regina

• 30 September 2012 - 15:58

Tita En Bauke:

Ha reizigers.

Super leuk jullie verslagen te lezen. Kijk al weer uit naar de volgende.
    Veel plezier nog.

LIefs Bauke en Regina

• 06 Oktober 2012 - 15:32

Erik, Tessa, Bram En Thijs:

He pa-ma-opa-oma.
    Wat een mooie verhalen en foto´s. jongens hebben de kaarten ontvangen. Groetjes van ons