Naar de Kaap - Reisverslag uit Nederland, Nederland van richardenjannie - WaarBenJij.nu Naar de Kaap - Reisverslag uit Nederland, Nederland van richardenjannie - WaarBenJij.nu

Naar de Kaap

Blijf op de hoogte en volg richardenjannie

15 Oktober 2012 | Nederland, Nederland

Donderdag, 11  oktober.

Vanmorgen weer zonnig met een band met lichte sluierbewolking  en kleine witte wolkjes aan de horizon. Om kwart over negen zijn we uitgezwaaid door de receptioniste, waarmee we ook nog even een praatje gehouden hebben.
Op de grindweg zagen we ineens twee schildpadden oversteken. Op de lange safari liet een chauffeur een groot exemplaar aan zijn mensen zien, maar onze Nic   reed door zonder aandacht aan het beest te besteden, dus die hebben we nog niet  " op beeld" . Ik heb het nu geprobeerd, maar het is een zoekplaatje tussen het gras, waar ze ondertussen in zaten.....zo langzaam liepen ze ook weer niet!
Het is hier ook de streek van de blauwe kraanvogel...( officiële naam   Paradijskraanvogels) . Gelukkig hebben we er ook een paar van gezien en op de foto.
In Riviersonderend hebben we geen supermarkt kunnen ontdekken, maar we komen vast nog wat tegen. Meestal doen we de boodschappen zo vroeg mogelijk in de eerste supermarkt, die we zien. Dan hoeven we daar niet meer aan te denken. Dus verder op de N2  met een koffiestop op een parkeerplaats. Zo'n vijf kilometer verder konden we gelukkig een afslag  naar Stanford/Hermanus  naar de kust nemen via de R326. Dit is een veel rustigere weg met prachtige bloemen langs de kant en zo nu en dan een grote boerderij. Ik heb Richard nogal eens laten stoppen, om foto's van de bloemen te nemen en dat kan dan ook  op een niet zo drukke weg.
Om een uur of twaalf waren we in Stanford, waar we bij de Spar boodschappen gedaan hebben. Omdat we langs een Internetcafé  reden hebben we ook maar besloten, om alles weer weg te sturen en misschien ook even met Saskia, Michael en Emma te   Skypen.
Het contact met "Utrecht"  ging goed, vanaf onze kant, maar wij waren daar niet te verstaan. Dus na een paar pogingen opgegeven. Ook nog een aantal foto's, die we bij het verslag wilden doen gingen maar niet weg......er komt dus nog wat!
Vlak buiten het plaatsje langs de weg ons broodje gegeten.
We hadden ONRUS KARAVAANPARK inOVERSTRAND uitgezocht om te overnachten, omdat die camping het dichtst bij Hermanus  lag. We krijgen  hier gepensioneerden korting , omdat de receptionist ons vroeg, of we al boven de zestig waren......toch meer naar vragen, want dat scheelt weer een bakje koffie !  We zien er natuurlijk nog niet zo oud uit......ha-ha.
De rivier hier heet Onrus , wat een leuke naam weer! We hopen trouwens een rustige nacht te hebben op camping Onrus!
We waren om drie uur hier en zijn naar de kust gelopen door het hek v.d. camping , waarvan we een sleutel kregen.   Net als voor de slagboom en de ablution, zoals hier het toiletgebouw heet. Een poos aan zee op een bankje in de zon gezeten, maar nog geen walvis!!!!!
Wel haalden een soort hamsters de vuilnisbakken leeg.....3 bij elkaar, het zijn klipdassen of rotskonijnen....rare  gewaarwording,  soort marmotten, die zich als honden gedragen!
Van Nederlanders op de camping, die trouwens veel kampeerders heeft, gehoord, dat je voor walvisspotten  naar  De Kelders  moet, aan de andere kant van de baai. We hadden al 2 dagen hier op de camping afgesproken, dus gaan morgen het eerste stuk naar Stanford weer terug en dan zuidelijk naar het plaatsje De Kelders en Gansbaai.  of we ze zien.....het is en blijft een gok!!!!
Om vijf uur  nog naar Hermanus gereden, om op HET uitkijkpunt van de plaats te kijken.......veel mensen ,parkeermogelijkheid , mooie banken en uitkijkpunt over de baai, waar de walvissen( Zuidkapers)  van juni tot december komen paaien.....maar walvissen??
Vandaag 157 km gereden. Lekker zonnig ,nog frisse bries, maar we zijn ook aan zee!

Vrijdag, 12 oktober.

Vanmorgen was het weer, om lekker buiten te eten, dus geen wolkje aan de lucht en hier op de camping geen zuchtje wind, vanwege alle bomen.
Wij gunden ons geen tijd voor een uitgebreid ontbijt, omdat we vandaag op walvisjacht  gaan.
Er is met het slot van het dames toiletgebouw geknoeid en alle dames moeten bij de heren in. Gelukkig geen "file" .
We rijden om twintig over negen van de camping weg, om eerst nog een paar boodschapjes te halen in de super.....nu ja,  meer een dorpswinkel.
We gaan weer terug langs de baai via Hermanus  en Stanford naar De Kelders.Bij het dorpje direct door naar zee gereden.
Er was daar een boulevard met tafels en banken. We moeten bekennen, dat we het grootste deel van de dag op een bank gezeten hebben en naar de baai hebben  zitten kijken naar de WALVISSEN!!!!!
We konden natuurlijk koffie maken en voor de lunch hadden we broodjes gekocht, die we aan de picknicktafel konden klaar maken.
Onze buurtjes van de camping, die ons de tip van de plaats gegeven had, kwamen zelf ook nog met NL vrienden met een huis hier, waar ze twee maanden van het jaar in verblijven en  de rest van de tijd verhuren. Verder was het een komen en gaan van mensen. Dit is de plaats, waar je moet zijn, terwijl Hermanus de naam heeft.
We hebben zeker 15 walvissen gezien en soms echt niet ver van de kust. Meestal waren ze met z'n tweeën , vaak moeder en kind. De jongen worden 3 jaar gezoogd, volgens een bord langs de baai  en dan paait het vrouwtje weer. Ik denk wel, dat we dan 3 jarige peuters gezien hebben. Vaak lagen ze stil, soms met één of twee vinnen omhoog. Een enkeling hebben we zien springen, maar dat was steeds zo ver weg, dat ik ze met het fototoestel niet meer kon volgen. Richard heeft met de videocamera ook nog wat " sprongfoto's " gemaakt. Tegen half vier naar Hermanus gereden, om  in een Internetcafé de foto's te versturen. Elke foto had hier 4 minuten nodig om te verzenden!
In het plaatsje nog een uurtje op hetzelfde uitkijkpunt dan gisteren gezeten en nu waren er hier ook zeker 6 walvissen vanaf de kant goed te zien.
Je moet geluk met het weer hebben en ook, of ze een beetje langs de kant willen komen. Men zegt, dat  het daar  ondieper, dus warmer water is en ze daarom naar de kant komen.
We zagen ook  rond twaalf uur nog een groep van een paar honderd aalscholvers de zee optrekken.....indrukwekkend!
We zijn reuze gelukkig, dat we toch walvissen gezien hebben en hebben er vandaag van genoten......je kon ze ook horen " praten" en blazen.
Deze Zuidkapers (baleinwalvissen) spuiten uit twee neusgaten en die vormen een duidelijk zichtbare V.
Door de hele dag buiten , hebben we beide een rood gezicht gekregen.....zon en een briesje aan zee!
Op de camping is het aanzienlijk drukker geworden. Er staan ook enkele groepen met tentjes......de hele camping ruikt naar de braai!
Het tripje  vandaag was 104 km.

Zaterdag, 13 oktober.

We zijn niet te laat uit bed gegaan, omdat we dachten, dat we een aardig stuk moesten rijden. De lucht is knap bewolkt met hier en daar een blauw stukje. De temperatuur is goed .....zo geschat 22 graden. Om vijf over negen leveren we de sleutel in en krijgen het " statiegeld" ervoor weer terug.
Na een uurtje de kustweg R44 gevolgd te hebben kwamen we bij Betty's Bay met langs de weg borden, dat er een  pinguïn kolonie  was. Het leek een eind lopen over een plankier, maar vanaf de parkeerplaats waren ze ook te zien. Richard is er even heen gelopen .....er waren er honderden en  hij klaagde over de lucht, die er hing.
Daar ook gelijk koffiepauze genomen. Ondertussen is de lucht  haast helemaal blauw  geworden en hebben we weer volop zon.
De kustweg werd heuvelachtiger, erg bochtig en prachtig zo langs de rotskust. Er waren ook steeds parkeerhavens aangelegd, zodat we een paar keer konden stoppen, om van het uitzicht te genieten.
In Gordons Bay lopen we een winkelcentrum in voor de supermarkt Pick n Pay, was dat ding gesloten! De volgende in het plaatsje Strand genomen.
Daar lagen ook al wat mensen  op het strand te zonnen en er waren enkele kinderen in het water. Op de meeste stranden wordt alleen heen en weer gelopen, vooral door mensen met honden.
Daarna kwamen we akelig dicht in de buurt van Kaapstad, waar we zuidelijk omheen moesten. Gelukkig stond het goed aangegeven en kwamen we tenslotte op de goede weg naar Muizenberg ( prachtnaam! ) terecht. We zijn langs de zuidkant van het grote township Khavelitsha gekomen.
Op een strand, niet ver er vandaan hebben we tussen erg veel vissers ons brood gegeten.
 Zo bij een grote stad wordt het weer meer oppassen geblazen. Het onvrije gevoel is wat  weg geëbt, maar gisteren en vandaag wordt er ook op de campings gewaarschuwd, dat er eigendommen van kampeerders  weg gehaald worden. Op elke parkeerplaats bij winkels of strand staat hier een wachter, die voor 30 tot 50 cent op je auto past. Als je veel stopt, ben je zo door het kleine geld heen!!! Richard geeft ze bijna altijd iets .
Muizenberg is ook weer een  drukke badplaats met speeltuinen en zo. Natuurlijk voor vakantiegangers , maar ook voor de mensen uit de stad.
Bij Vishoek was de straat opgebroken....we hebben er wel,een kwartier in de file gestaan. Er werd ook wat in het centrum georganiseerd zagen we..dat begon zeker ook om twee uur. Alles zat potdicht en veel,auto's draaiden, dus    Richard ook al vragen naar alternatieve route......gaan we opeens weer rijden. Daar het schiereiland  over gestoken in mum van tijd, dus nu kijken we naar de Atlantische oceaan en kunnen we de zon in zee zien zakken!!!!! Het is raar, om de zon onder te voelen /zien gaan achter je, terwijl je aan het strand zit !
Zonder moeite camping IMHOFPARK in Kommetjie ( R 130) gevonden.
Even een plaatsje gezocht en naar de zee gereden. Eerst vlak bij de camping en later iets zuidelijker, daar waren er zeker 15 aan het surfen en dus meer te zien. Bovendien lag dat meer uit de wind. De camping is te doen, maar komt weer wat onderhoud  te kort.
Vandaag 155 km gereden.

Zondag, 14 oktober.

Vandaag gaan we een "rondje de Kaap" maken. Na een zondag eitje reden we om 9.40 weg met hier en daar wat sluierbewolking. We volgen de M 65 , waarop het Nationale Park al aangegeven staat met het speciale teken.
Om half elf zijn we bij de ingang van het "Table Mountain National Park" en moeten  R 170 toegang betalen.
De heuvelhellingen zijn begroeid met "fijnbos" zoals ze hier zeggen. Struiken tot  1. meter hoog en allerlei lagere struikjes. Ook Protea struiken staan weer volop te bloeien. Ergens stonden veel witte bloemen in bloei...... het leek wel, of je boven een honingpot stond, zo'n  honinggeur kwam de camper in!
Er moeten ook veel bijzondere dieren daar voorkomen, maar de enige dieren, die wij gezien hebben zijn wat struisvogels......raar, als je die op het strand ziet lopen en de bavianen, waar erg tegen gewaarschuwd wordt. Wel veel vogels, die je  meer hoort dan  ziet.
 Het is al een beschermd gebied sinds1939.
Het bezoekerscentrum Buffelsfontein hebben we na een kop koffie eerst bezocht. Daar lagen wat walvisbotten , opgezette vogels, die er voor komen en plaatjes en echte planten met hun naam. Ik ben er maar niet aan begonnen, om ze op te schrijven, maar ik zie wél veel bloemen en bijmateriaal, die wij in de winter  bij de bloemist kunnen kopen!
Tegen twaalf uur bij de "Cape Point", waar we brutaal een pion weg haalden, om te parkeren. Van alle kanten werd ik toegeroepen, dat het niet mocht......ja dat wist ik ook wel, maar we moesten een aparte plaats, anders stond de camper half op de weg. Men haalde ergens anders pionnen weg , dus wij hadden  snel,een oplossing voor het parkeren. Er waren ook veel grote en kleine bussen en huurauto's.  Het zal ook wat drukker zijn, omdat het zondag is, maar voor ons kwam dat zo uit. Gisteren nog aan de campingmevrouw gevraagd, die ook zei, dat het nog geen echt seizoen was. Het was er gezellig  druk zullen we maar zeggen. We konden net niet mee, met het kabelspoor de " Flying Dutchman" en  moesten even op de volgende wachten.
Boven kun je nog  via een trap naar de vuurtoren, maar je bent al heel hoog op de rots, dus ik geloofde het wel.Richard is wél omhoog gelopen. We zijn samen naar een uitkijkpunt gegaan, waar je werkelijk van je voeten geblazen werd.....wat een tochtgat!
We hebben de wind een poosje  getrotseerd, om naar de broedende aalscholvers te kijken, die aan en af vlogen. Door de harde wind moesten ze erg afremmen, om op de rotsrichel te landen. Komisch .....ze " staken"  hun poten  op een bepaalde  manier wijd uit. Dat is helemaal niet op een foto te zetten en Richard kreeg ze ook niet in beeld . Door de wind hadden ze ook een snelheid!!
Het is natuurlijk net Volendam, dus iedereen  laat een foto van zichzelf  maken....en wij doen even hard mee......jullie geloven anders niet, dat we er gestaan hebben....ha- ha!
Bovenop de kammen van de bergen links en rechts zagen we bij het erheen rijden al, dat er wolken boven ontstonden, maar op de Punt was het onbewolkt en prima uitzicht op links de Indische Oceaan.....False Bay  ( warm) en rechts de Atlantische Oceaan ( koud ) . We zagen geen verschil. Bovenin Jutland hebben we duidelijk een afscheiding gezien tussen Kattegat en Noordzee water, dus ik had eigenlijk  wel iets (?)  te zien verwacht.
Eigenlijk zit het punt iets oostelijker, want daar komt Afrika nog iets zuidelijker bij Cape Agulhas.
Weer met het kabelspoor terug wilden we een kop soep of zo halen in het restaurant. Zit dat helemaal vol...tegen half twee met zeker al  die buspassagiers!  Tochtje inclusief lunch zeker!
Op weg naar Kaap de Goede Hoop hebben we op een P met uitzicht op de spetterende golven van de Atlantic een cup of soep gemaakt met een bolletje,lekker vers van gisteren! Even later naar de Kaap en ons natuurlijk laten fotograferen bij het beroemde bord. Het was er een drukte van belang en ook daar stormde het vreselijk. Ook het zeewater spetterde er in je gezicht.
Daar zijn we niet lang gebleven.
Op de weg terug hebben we een poosje naar een baviaanfamilie zitten kijken, die van een soort vetplant de bloemen afplukten en daarvan alleen het middelste deel aten met een tempo, of alles er vandaag nog afgeplukt moest worden!
Er staan langs zijweggetjes  gedenktekens van  de ontdekkingsreizigers  in de vorm van een kruis met naam .....Diaz Cross en aan de andere kant  bij de zee.....Da Gama Cross.
Om een uur of vier reden we het park uit. Ondertussen was de lucht daar ook helemaal dicht getrokken. In de buurt van Simon's Town toen we veel lager waren kwam de zon weer tevoorschijn....de wind is de hele dag door behoorlijk gebleven. In Simons' Town heb je in zee grote ronde rotsen liggen.... de Boulders.  Ook zit er een kolonie zwartvoetpinguïns. We zagen ze al bij de Boulders op de P , dus zijn niet meer  apart naar de kolonie gegaan.
We wilden er koffie drinken, maar om kwart voor vijf was het " sorry, we're closing" ? ?  Verderop in het centrum met uitzicht op jachthaven en oorlogsschip een cappuccino met een stuk citroentaart genomen......het is zondag!
Bij mij valt de schade mee.....er komt niet bij en gaat niet af, maar Richard  kan ook weer een brommertje aan schaffen, omdat hij de helm al bij zich heeft. Maar ja, bij hem vliegt het er zo weer af, als hij weer op trapjes gaat klimmen!
In de hoofdstraat heeft het plaatsje  ook nog prachtige Victoriaanse huizen staan.
Bij  Vishoek weer naar Kommetjie afgeslagen en om zes uur reden we de camping weer op.
Iedereen is ondertussen weer naar huis, dus staan we helemaal alleen nog op de camping. In de huisjes hierachter zitten denken we nog wel wat mensen.
We kregen van Saskia een sms over een bootongeluk bij Houtbaai. Dat is niet zo ver noordelijke van hier en we komen er morgen ....maandag langs.
We hebben het erover gehad om ,  als we er tijd voor hadden , er met een bootje naar Duiker Islands te gaan om de  broedplaats van Kaapse Zeehonden te bezoeken. Dat is een boottocht van 3 kwartier. Morgen eerst maar eens hier en daar informeren.
Pfffft  we beginnen aan de laatste week  in de camper!!!! Hopelijk blijft het droog. Nu giert de wind door de palmbomen, die hier voor de camper staan en de camping ligt erg beschut, hoewel de zee hier hemelsbreed 200 meter vanaf ligt.
Het rondje Kaap was 99 km.

• 17 Oktober 2012 - 23:18

Annie Elfering:

Hallo Jannie en Richard,
    Jullie vakantieverslagen van de laatste 10 dagen gelezen. Uiteindelijk toch nog de walvissen gezien.
    Ik was zelf met vakantie. Mooie foto's sturen jullie steeds. ik wens jullie nog een fijne week en een goede terugreis en tot ziens in Rijssen.
    Groetjes Annie