Van Dunedin(3e) tot Christchurch(10e) - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van richardenjannie - WaarBenJij.nu Van Dunedin(3e) tot Christchurch(10e) - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van richardenjannie - WaarBenJij.nu

Van Dunedin(3e) tot Christchurch(10e)

Door: webmaster Jannie

Blijf op de hoogte en volg richardenjannie

09 December 2009 | Nieuw Zeeland, Wellington

Vrijdag, 4 december.......Oamaru

Het was vannacht vreselijk koud.....ik heb alles over me heen gegooid, wat beschikbaar was. Of het gevroren heeft hebben we niet gehoord, maar iedereen klaagde en had het over die koude nacht. Deze temperaturen zijn hier voor december niet normaal. Het is zonnig, met wat witte schapenwolken ( heel toepasselijk hier!) en een fris windje, dus zoals bij ons soms ook in het april/mei, maar nu is het hier in vergelijking 4 juli!!
Om een uur of 3 naar de stad gereden en eerst boodschappen gedaan. We zorgen, dat we eten hebben voor het weekend, want bij Mount Cook zijn niet veel plaatsjes en zullen de schaarse winkels wel prijzig zijn.
In Oamaru zijn veel gebouwen gebouwd met Oamaru-steen. Dat is een roomwitte kalksteen, die hier in de buurt gewonnen wordt. Je kunt hier zelfs een wandeling halen bij de VVV, langs de belangrijkste gebouwen gemaakt van Oamaru-steen.
Langs de haven staan nog veel oude, nu opgeknapte graanopslag gebouwen. Het was vroeger een belangrijke exporthaven voor graan en nu een handelscentrum voor schapenteelt.
Wij vinden het een vriendelijk stadje...er hangen ook bloembakken en er is een middenberm met bomen door de hoofdstraat. Veel plaatsen komen bij ons “rommelig”over. Er is ook alleen laagbouw. Oamaru is een positieve uitzondering.
Vlak achter de camping liggen de Oamaru Publik Gardens....nog zo’n mooi stukje van deze stad. Keurig onderhouden park met veel bomen en bloemperken en nu bloeiende rozen. Helaas was de kas met orchideeën en cactussen dicht, want we waren er pas rond zes uur.
Na het eten snel verslag gemaakt en verbinding gekocht, zodat we het al vast konden versturen. We gaan een paar dagen het binnenland in en daar zal niet gemakkelijk verbinding te maken zijn.

Zaterdag, 5 december.......bij Mount Cook

Vannacht eindelijk weer eens geen last van de kou gehad en de zon scheen vriendelijk vanmorgen.....hopelijk in de bergen ook!
Eerste 10 km Highway 1 gevolgd en daarna afgeslagen naar de 83. richting Mount Cook. Een heel stuk door de Waitaki vallei gereden. Dat is een van de langste rivieren van Nw. Zeeland. Bij Takiroa vlak bij Duntroon waren oude Maori rotstekeningen te zien.
De rivier wordt verderop ingedamd tot een stuwmeer en een paar km later nog eens. Er zijn hier in de buurt 8 stuwdammen en meren, die belangrijk zijn voor de opwekking van hydro-elektriciteit. Sommige meren zijn door mensen aangelegd Het Zuidereiland kan daardoor volledig in zijn eigen energiebehoefte voorzien.
Bij het meer Ruataniwha zagen we een aankondiging voor verse zalm. We hebben er een stuk gerookte zalm gekocht bij een zalmkwekerij en er vlak bij geluncht...we noemden dat het Sinterklaascadeau.( niet wetend wat ons verder te wachten stond).
Twizel is een plaatsje, dat gebouwd is als tijdelijke woonplaats voor de mensen, die bij de aanleg van de elektriciteitsvoorziening werkten. Toen men de houten huisjes wilde afbreken, kwam de bevolking met succes in opstand.... men leeft nu van het toerisme. Apart plaatsje met veel dezelfde huizen.
Even verderop ligt Lake Pukaki, gevoed door de Tasman gletsjer, die veel gruis en modder bevat, waardoor het water een turqoise kleur krijgt. Daar waar het meer ophoudt, staan we in het gehucht Glentanner op Glentanner Park Centre op de camping.
Bij inschrijving gelijk gevraagd naar mogelijkheid voor een helikoptervlucht morgenochtend. Die maatschappij zit in hetzelfde kantoor en men vertelde ons, dat morgen de voorspelling niet goed is en dat we vandaag beter kunnen gaan vliegen....... Ook nu was de vlucht aangepast vanwege de bewolking . In plaats van keuze uit 3 vluchten, maakten ze er één van 30 minuten.
Om half 5 was er een boeking van 1 persoon en ze vliegen pas met 4 personen. We moesten om 4.15 maar terug komen en informeren, dus was het afwachten, of het door zou gaan. Ze vroeg het nummer van de camper en zou naar de camping komen, om ons te waarschuwen, als er eerder mensen kwamen. We hadden ons net geïnstalleerd en waren warme kleding bij elkaar aan het zoeken, kwam ze ons al halen!!! Snel verkleed en met de camper naar voren gereden, want er is hier een lange oprijlaan. Er was een stel uit zuid NL , dat een vlucht wilde maken, dus konden we gevieren. Eerst een korte veiligheidsuitleg en daar gingen we!!
WAT EEN FANTASTISCH SINTERKLAAS CADEAU!!!
Geen van tweeën hebben we ooit in zo’n ding gezeten en soms zwabberde die wel erg door de wind tussen de bergen. Wat een fantastisch gezicht, zo over en langs de bergen te vliegen. We zijn in de sneeuw geland, net tegenover de Mount Cook, zodat die goed op de foto gezet kon worden. Ook zijn we er naar toe gevlogen en door het Tasman gletsjerdal terug naar de landingsplaats. Zo.....dat nemen ze ons ook nooit meer af!!!! Geluk gehad, dat die 2 mensen wilden vliegen!! Afwachten, of het morgen echt slechter weer wordt.
Vandaag in korte broek en topje gezeten!! Nadat we de camper weer op de plaats gezet hadden, maar eens even een pilsje in de zon genomen en lekker na zitten genieten. We kijken vanuit de camper op Mount Cook....wat een uitzicht !! Jammer, dat het bij Franz Jozef zo bewolkt was, want de bergen zijn hier mooi.
Laten we voor het avondeten nu ook nog gebakken zalm hebben!!!

Zondag, 6 dec......Lake Tekapo

Jammer voor de mensen, die vliegplannen hadden voor vandaag.....het is inderdaad bewolkt, dus wordt er niet gevlogen. Wat een geluk hebben we gehad gisteren!!!!!!!
We hebben geen grote rit voor de boeg, dus hebben we rustig aan gedaan en weer genoten van een gekookt eitje. Om een uur of 10 vielen er wat spettertjes, maar nat werd je er niet van. We zijn naar Aoraki/Mount Cook gereden, wat toch verder was, dan we dachten. De helikopter vloog sneller dus, dan we ervaren hadden, omdat de afstand per heli veel korter leek. Hoe dichter we bij het Mount Cook Nationale Park kwamen, hoe natter het werd. We hebben het Alpine Centrum bekeken, een bezoekerscentrum, waar voorwerpen, foto’s en films enz over dit gebied te zien waren. Het is een mooi centrum en het staat allemaal overzichtelijk uitgestald. Toen we dezelfde weg...nr 80 een stuk terug gereden waren,werd het weer droog.
Aan de zuidkant van het Lake Pukaki weg nr 8 genomen richting Christchurch. Er was daar al vlot een voorlichtingscentrum over de hydro-elektriciteit. Nu werd ons duidelijk, dat de meren met kanalen in verbinding staan hiervoor.
Via een stuk laagvlakte, omgeven door bergen, die niet allemaal goed te zien waren, kwamen we al vroeg (3uur) bij Lake Tekapo Motels en Holiday Park aan. Na een kopje thee binnen en de volgende buiten, want de zon komt er zowaar steeds beter door, het verslag vast gemaakt.
We hoorden de mevrouw van de receptie al zeggen, dat er een groep zou komen.....en ja hoor......de eerste ANWB campers komen net aan. Morgen weer nummertjes trekken bij de douche....ik weet niet, hoeveel douches er hier zijn trouwens, maar meestal konden we het wel merken, als de groep er was. Dit zijn dezelfde mensen als bij Frans Jozef....benieuwd, of zij ook al helikoptervlucht hebben gemaakt, die stond toen voor hen ook op het programma.
Later bleek, dat enkele onderweg een helikoptervlucht op eigen initiatief gemaakt hebben.

Maandag, 7 dec.....Christchurch.
De ANWB-groep was vlot weg vanmorgen maar wij waren niet zo vroeg, dus geen last bij de douches.. Boven de bergen aan de overkant van het meer was het zo mooi helder blauw, dat we er opnames van wilden maken. Achteraf gelukkig, stuurde ik R een parkeerplaats op waar ook een mooi oud kapelletje,Church of theGood Sheperd en even verderop een standbeeld, de bronzen schapenhond, een eerbetoon aan alle schaaphonden in het MacKenzie Country stonden. Eigenlijk ook de bezienswaardigheden van het stadje Lake Takapo.
Weg nr 8 verder oostwaarts gevolgd. Aanvankelijk door hele dorre weilanden,waar de pas geschoren schapen haast niet opvielen in het geelbruine gras. We hadden telkens mooie uitzichten op de witte sneeuw en de blauwe lucht erboven...vaak aan de achterkant, zodat we even stopten. De lupines staan hier ook weer overdadig te bloeien. Even verderop zakken we af naar het midden gebergte en zie je de weilanden groener worden. Ook de herten komen weer in de weilanden voor. In Geraldine stond een mooie route naar Christchurch aangegeven, door in plaats van weg nr 1 via weg 72 over Mayfield te rijden. Wij daar dus voor gekozen. Ondertussen reden we al door de laagvlakte daar wordt druk beregend..
Later begrepen we van de borden langs de kant van de weg, dat ze niet de route, die wij op de kaart gedacht hadden,maar die alternatieve route veel verder om was en denkelijk zelfs weer een pas over. We hebben eerder een afslag naar Rakaia genomen, waar we weer op de HW 1 terecht kwamen. Er is voor hier een hele lange brug over de Rakaia River, die uit veel kleine stroompjes naast elkaar met bergen grint ertussen bestaat. De weg was gelijk een stuk drukker en we zijn zonder problemen op North South Holiday Park in Christchurch, dicht in de buurt van het vliegveld en Britz, waar we de camper moeten inleveren maandag. Na vriendenbezoek komen we zondag op deze camping weer terug....inpakken geblazen!!

Dinsdag,8 dec.....Christchurch

Vanmorgen geen haast, dus alles rustig aan gedaan. Tegen 11 uur naar de stad gereden, onderweg zagen we een thermometer, die 19 gr aangaf, maar de lucht was egaal grijs.. We hadden van de campingreceptie een route gekregen met een parkeerplaats in het Hagley Park.
We moesten een eindje lopen, om het enorme park uit te komen maar konden daarna gelijk in de Christchurch Tram stappen. Dit is een oude tram, die een stadsrondje rijdt en de bestuurder is ook de gids, die wat van de stad vertelt. We hebben een combi kaartje gekocht en konden ook met een gondel naar boven naar een mooi uitkijkpunt over de stad, haven en de Pacific. De kabelbaan ligt 10 km buiten de stad, dus moesten we daarvoor de stadsbus nemen. Er was boven ook een “Time Tunnel Experience”, waarbij je zittend in een langzaam rijdend wagentje het ontstaan van Christchurch werd uitgelegd met video beelden en tekeningen van de vulkaanuitbarstingen, die de haven, meren en heuvels gevormd hebben. Ook waren er een stuk boot waarmee de emigranten kwamen en een stadstraatje uitgebeeld.
Vanuit de tram veel oude mooie gebouwen gezien. Jammer, dat de Kathedraal in de steigers staat Op het grote Cathedral square was het een gezellige drukte...één redenaar maar en een jongleur, die veel publiek trok.. We konden hem net bezig zien, toen we bij “Starbuck”op het terras aan de cappuccino zaten. Tegen die tijd brak de zon zo af en toe door en kon het jack in de tas. Volgens onze gids zijn er ’s zomers veel geloofsfanaten,demonstranten, komieken e.d., die hun boodschap vanaf een krat of keukentrap verkondigen en verder muziekanten, straatartiesten en goochelaars. Nog wat te vroeg in het seizoen zeker...
Na de kabelbaan weer naar het plein.... de kathedraal bekeken en door de winkelstraat gewandeld.
Met de tram naar Regent Street gereden, maar ondertussen was het half 6......alle winkeltjes en restaurantjes dicht! Vanmorgen leek het er zo gezellig, toen we erdoor reden. Alle huisjes boven de winkels zijn in verschillende zoete kleuren geverfd. Met de tram naar de botanische tuin, die was nog wel open. Via die tuin konden we weer naar de camper lopen en zijn we terug gereden naar de camping. De thermometer gaf om half 8 nog 22 graden aan, dus is het nog warmer geweest vandaag....lekker, laat het maar even zo blijven!!

Woensdag, 9 dec......Christchurch.

Wij waren gisteren eigenlijk wel uitgekeken op de stad, dus hoeven er donderdag niet echt weer naar toe. Natuurlijk zouden we er ons wel kunnen vermaken, maar we gaan net zo lief naar de kennissen. Die heb ik vanmorgen gebeld en vonden het gezellig, dat we een dagje eerder kwamen.
Daarna hier vlak bij naar het Internationaal Antarctic Centre, daar wordt van alles getoond van de Zuidpool. Nieuw Zeeland heeft daar een observatiepost .... Scott Base, waar van alles van getoond wordt. Verder wordt er met een licht- en geluidsshow de 4 jaargetijden uitgebeeld. Even verder is er een ruimte, waar ze elk half uur de temperatuur van -8 gr door een Antartic storm laten afkoelen naar -18 gr!! Gelukkig kon je een warm jack pakken en moest je een soort rubberen overschoenen aan, om de sneeuw niet vuil te maken. Verder video-films-foto’s van Antarctica, pinguïns en zeehonden ...ook opgezet.
Er was een klein bassin met blauwe pinguïns, waar we de voedering van bekeken hebben. Dit zijn allemaal “kneusjes”....mank, blind aan 1 oog enz. We zijn er een paar uur geweest en hebben er ook warm geluncht. Later op de camping nog een broodje gegeten.
Het is een warme dag geweest met heel veel wind en opklaringen. Zolang we terug zijn( om 5 uur) ...is de zon niet meer geweest, maar om half 9 kunnen we nog buiten zitten....ik binnen voor de computer!!!

Beste mensen, dit is het laatste verslag van ons. Misschien komt er nog een stukje over de terugreis, maar ik beloof niets!!
Heeeeeeel hartelijk bedankt voor jullie fijne reacties.
Ik maakte het verslag hoofdzakelijk voor onszelf en de kinderen, maar er kwamen vragen van familie en bekenden.
Als jullie de soms lange verslagen toch allemaal gelezen hebben vind ik dat reuze!! Ik had echt geen zin, om 2x een verslag te maken. Alleen wat persoonlijke dingen zijn er soms tussenuit gehaald en dat had wel meer gekund, maar dan was de samenhang eruit, of het kostte te veel tijd.

We komen zondagavond terug op deze camping om in te pakken en schoon te maken. De kennissen wonen 3 kwartier rijden van Christchurch af.
Vliegen dan maandag om half 4 plaatselijke tijd weer terug......eh..........reistijd van 31 uur inclusief het overstappen en stops.!!!!

Tot gauw!!!!!
Groeten van Richard en Jannie.

• 10 December 2009 - 22:06

Wilma En Gerrit:

Lieve Jannie en Richard,
    Ik weet niet of mij berichtje nog op tijd komt maar van onze kant wensen wij jullie een geweldige terugreis toe.

Gerrit en Wilma Notkamp

• 11 December 2009 - 12:41

Leon En Ina:

We wensen jullie een rustige terugreis zonder al te veel extra oponthoud.

Een goede reis en alvast welkom in Nederland

• 11 December 2009 - 13:52

Tita:

Lieve Richard en Jannie,

Nog veel plezier de laatste dagen en een heel goede terugreis gewenst en een veilige thuiskomst.

Groetjes, Tita en Bauke

• 11 December 2009 - 19:56

Jan En Frida:

Fijn dat we mee hebben kunnen reizen.Tip: voor jullie vlucht, heel veel water drinken zodat alle cellen vol zijn.Gezond weer thuis. groet.

• 11 December 2009 - 22:13

Adrie:

Wat een fantastische reis hebben jullie gemaakt!

Goede thuisreis gewenst!
    Tot ziens.

• 14 December 2009 - 08:57

Jan En Frida:

Heb geen mail adres van jullie.Laat wat van jullie horen.groet
    schoutenhendriks@hotmail.com